Elsykkelteknologi

Elsykkelbatteri

Valg av type batteri i forhold til spenning og tyngdepunkt på en elsykkel

Batteriets spenning i volt forteller deg hvordan batteriet er i stand til å levere energi. Per i dag er det 24 og 36 V som er de vanligste standardene, hvor 36V gir best effektivitet. Batteriets kapasitet målt i Watt-timer forteller deg noe om mengden energi som er lagret i batteriet. Altså høyere Wh gir deg lengre rekkevidde.

Batteriplassering er kanskje den faktoren som spiller størst rolle for hvordan sykkelen vil oppføre seg. Med batteriet plassert bak vil sykkelen få ekstra tyngde bak, og kunne føles noe lett på forhjulet. Batteri montert oppå underrøret sentrerer vekten godt og gir deg en god kjørefølelse. Med batteriet montert integrert i underrøret får du vekten så sentrert og lavt som over hodet mulig, noe som sikrer deg den beste kjørefølelsen og den beste beskyttelsen av batteriet. Vårt viktigste tips er å prøve sykkelen uten motoren på, men med batteriet montert. Dette gir deg en korrekt følelse av hvordan elsykkelen faktisk oppfører seg og er å sykle på.
batteriplassering elsykkel

Elmotor

Valg av elmotor basert på spenning og plassering på en elsykkel

Motorens Volt gir en indikasjon på hvor effektivt energi omsettes i bevegelse ved et hvert tidspunkt. Derfor vil enn en 36 volt motor oppleves sterkere og mer stabil enn en 24 volts motor. Hva du trenger, er opp til områdene du sykler i og total last du skal ha på sykkelen. Motorens ytelse målt i Watt definerer maksimal effekt, som igjen forteller noe om akselerasjon og trekkraft. Elsykkel-motor kan maks være 250 W i følge lovverket. En annen faktor er Nm eller dreiemoment. Mer Nm betyr kraftigere drag og mer trekkraft der du trenger det.

Plassering av motoren betyr mye for kjørefølelsen og vektfordelingen av en sykkel. Forhjulsmotorer gir en jevn og komfortabel trekkraft. Bakhjulsmotor har en sporty karakter og du føler noe mer skyv i sykkelen enn på forhjulsmotoren. Sentermontert motor gir mulighet for å la motoren operere på optimalt turtall til enhver tid og er systemet med mest teknologi og nyvinning.
motorplassering elsykkel

Bosch elsykkelteknologi

De fleste kjenner til Bosch som merkenavn. Bosch gjenspeiler kvalitet og tysk ingeniørkunst. I 2010 kom de med sitt første elsykkel-system og har hatt en rå utvikling. Det legges utallige timer i utvikling og forskning på motorer og systemet som helhet. Dette skal sikre deg noe av det beste på markedet i dag.
Se oversikt teknologi for flere detaljer.

Batteriplassering: På bagasjebærer og på underrøret
Motorplassering: Sentermontert

Yamaha elsykkelteknologi

Motor er selve kjernen i Yamaha, og det som gjør merket kjent. Yamaha er nytt på det norske markedet, men har bygget elsykler siden 1993 og produserer så mye som 300 000 systemer i året. Er du på jakt etter rå driftssikkerhet og trekkraft er det lite tvil om hvem som topper listen.  Yamaha er fremoverlent og fremtidsrettet i sin utvikling.
Se oversikt teknologi for flere detaljer.

Batteriplassering: På bagasjebærer og på underrøret
Motorplassering: Sentermontert


Nyhet! Yamaha PW-X Yamaha øker forspranget sitt ytterligere med nyvinningen PW-X. Motoren er kraftigere, har lavere q-faktor og føles enda mer naturlig enn den allerede fantastiske PW. Den har også et nytt, tydeligere og mer integrert display.
Se oversikt teknologi for flere detaljer.


Protanium elsykkelteknologi

En av de mest anerkjente leverandører av elmotorer. Protanium har levert motorer og komponenter til elsykler i en årrekke. Driftssikkerhet, design og brukervennlighet er nøkkelord som beskriver Protanium sine elsykkel-systemer. Nytt for 2016 er spesialtilpasset motorstyring for norske forhold, samt en ny generasjon kontrollere med forbedrede kretser og tilkoblinger. Med en rekke utmerkelser og patenter under beltet er det mange flotte løsninger du kun finner her.
Se oversikt teknologi for flere detaljer.

Batteriplassering: På bagasjebærer og integrert i ramme
Motorplassering: Fornav og baknav

Shimano elsykkelteknologi

Shimano er kanskje verdens mest kjente sykkelkomponentmerke, og har nå kastet seg på elsykkelbølgen. Shimano er store og de gjør ting ordentlig når de først har valgt sine prosjekter. Shimano har med E6000 valgt å satse på hverdagsbrukeren med sitt jevne motordrag og brukervennlige system.


Se oversikt teknologi for flere detaljer.

Brose elsykkelteknologi

High-end fokus på kvalitet og funksjon. Brose har som markedsleder av elektriske motorer til bilbransjen vist muskler i sykkelbransjen ved å bygge om en av sine high-end servomotorer til bil. Som leverandør til blant annet VW, BMW og Volvo står driftssikkerhet i høysetet, noe som også er overført til løsningene vi finner på elsykkel-systemet.
Visste du forresten at Brose er den eneste krankmotoren som frikobler og gir null motstand over 25km/t? Det er bare et eksempel på kvalitets- og funksjonsfokuset som ligger til grunn for utviklingen. Ønsker du den «smootheste» motorfølelsen fra en krankmotor så velger du Brose!
Se oversikt teknologi for flere detaljer.

Bafang Max-Drive teknologi

Kraftfull og behagelig opplevelse på sykkelsetet. Verdens største produsent av elsykkelmotorer leverer MaxDrive til Diavelo, og som 3. generasjon krankmotor gir denne en kraftfull og behagelig opplevelse på sykkelsetet.  Du vil merke at støynivået er lavt og motoren trekker med høy og jevn kraft gjennom hele registeret, samtidig som at betjeningen er både brukervennlig og moderne.
Se oversikt teknologi for flere detaljer.

10 gode grunner til å velge elsykkel

For deg som allerede har skaffet deg - eller i det minste prøvd -  en elsykkel, så kjenner du allerede fordelene, men vi har her satt sammen ti gode grunner...

Gode tips ved valg av elsykkel

Det er flere ting man bør tenke på når man skal velge seg en elsykkel. Vi skal prøve å hjelpe deg med de viktigste punktene. Hvor skal du sykle? Hvor...

Derfor er elsykkel bedre enn bil

En elsykkel er en sykkel der en elektrisk motor gjør syklingen enda lettere. På korte distanser kan elsykkelen være et mye bedre alternativ enn bil. Elsykkelen er nemlig bedre enn...