Vedlikehold av elsykkel


Moderne elsykler er etter hvert blitt ganske så driftssikre men krever allikevel en del stell og vedlikehold for å fungere optimalt. Vedlikehold av en elsykkel skiller seg ikke særlig mye fra en vanlig sykkel utover de elektriske komponentene. Regelmessig vask, smøring og litt polering inngår alltid i det vanlige vedlikeholdet av en elsykkel.

 

Vask og rengjøring av elsykkel
En vaskebøtte, en oppvaskbørste og en brukt tannkost er somregel det du trenger for å gi elsykkelen en effektiv vask. Vi anbefaler varmt zalo-vann, det er ikke nødvendig med sterkere vaskemiddel. Ikke bruk høytrykkspyler. De elektriske komponentene på sykkelen, så som motor, batteri og controller må ikke bli utsatt for mye vann, som for eksempel direkte spyling med høytrykksspyler, eller nedsenking i vann.

Alle slitedeler og bevegelige deler som wire, bremser, kjede og gir må smøres med jevne mellomrom. Hvis du har en elsykkel med krankmotor, så vil motorkraften virke direkte på kjedet, som igjen skaper slitasje på både kjede, drev og gir. Manglende vask og smøring øker slitasjen betraktelig.

Smør derfor kjedet og kjedehjul med olje ca. en gang i måneden. I tillegg er det lurt å sjekke lufttrykket i dekkene, og dekkslitasje med jevne mellomrom.


Sikker bruk av elsykkel
Har du nettopp kjøp ny elsykkel anbefaler vi at du kort tid etter at du har tatt i bruk din nye elsykkel etterstrammer skruer og muttere til utstyr som skjermer, lys og reflekser, bagasjebrett etc. og påser at dette er festet skikkelig.

Du bør alltid teste bremsene på en elsykkel før du tar den i bruk. Husk at en elsykkel er tyngre enn en vanlig sykkel og den krever derfor mer av bremsene. Sjekk også at elektronikken fungerer.

For å slå på elsykkelens el-system, brukes bryteren på batteriboksen. Husk å alltid låse fast batteriet når elsykkelen er i bruk. Slå av strømmen etter bruk.

Forsøk aldri selv å åpne batterikassen, motoren eller controlleren. Det kan både være farlig, og reklamasjonsrettighetene kan bortfalle. Får du problemer med motor, batteri eller noen av de elektriske komponentene bør du alltid kontakte fagfolk.

 Vi anbefaler selvsagt at du alltid bruker sykkelhjelm når du sykler på elsykkel.


Vedlikehold og lading av elsykkelbatteri

Alder og bruk påvirker batteriets levetid. Stell derfor godt med batteriet. Nøyaktige retningslinjer for hvordan batteriene skal behandles varierer etter merke og produsent, dagens batterier har mer eller mindre avanserte BMS (Battery Management System) installert. Se derfor brukermanual og aldersansvisning når du har anskaffet et nytt batteri.

Allikevel er det noen gode vaner som er anbefalt for lengre levetid:

  • Før lading husk å forsikre deg om at laderen er slått av. Sett så pluggen fra laderen inn i batteriet. Deretter setter du støpselet i stikkontakten, og så slår du på laderen.
  • Lading skal helst foregå i tørre og ventilerte omgivelser og helst i romtemperatur. Lad aldri elsykkelen i nærheten av ild og varmekilder.
  • Unngå voldsom vibrasjon eller støt mot batteriene.
  • Kjør aldri batteriet helt tomt for strøm, og ikke la det stå tomt for strøm over tid. Dette vil ødelegge batteriet.
  • Lad alltid batteriet før du setter bort sykkelen.

 

Lagring og lading av elsykkelbatteri

Dersom elsykkelen i en periode står ubrukt bør du alltid ta batteriet ut av elsykkelen og lagre dette separat. Lagring av batteri i temperaturer under -10° og over 60° må unngås. Generelt bør Li-Ion-batterier ikke langtidslagres hverken fulladet eller utladet, men omtrent 50 - 70 % ladet.

Hvis batteriet står ubrukt i et lengre tidsrom, for eksempel om vinteren, trenger det en vedlikeholds-ladning på et par timer hver fjerde til sjette uke på grunn av selvutlading.

Dersom du har batteri med automatisk lader, vil denne sørge for best mulig batterihelse ved hverdagsbruk, men vi anbefaler ikke at laderen står på konstant ved langtidslagring.

 

Facebook
Creampie